Logo

Piasty rowerowe - czym są i w jakich rowerach są stosowane?

Piasta rowerowa to najważniejszy element koła. Nie można umniejszać jej roli, bo odpowiada ona za płynność obrotu koła, a tym samym za jakość jazdy. Zawodowcy wybierają piasty najlepszych producentów, bo wiedzą, że decydują o osiągach. O tym, jak ważna jest dobra piasta, powoli przekonują się również pozostali użytkownicy dwóch kółek. Jak dobrać odpowiednie piasty do naszych rowerów?

Piasta rowerowa - co to jest

Piasta rowerowa znajduje się w centralnej części koła. To do niej są przymocowane szprychy, jednak najważniejsza jest mechanika wewnątrz piasty. Znajdują się tam łożyska i oś przechodząca przez środek piasty. Tutaj liczy się dosłownie wszystko: waga piasty, precyzja wykonania, sztywność materiału, jej wyważenie i jakość łożysk. Wszystkie te czynniki decydują ostatecznie o pracy piasty i jej długowieczności.

Piasta rowerowa to jedna z kluczowych części roweru. Od jej właściwości, zależy jakość jazdy i osiągi. Piasta słabej jakości lub uszkodzona, będzie stwarzała znaczne opory toczenia, które wpłyną na pogorszenie jazdy i konieczność użycia większej siły. Piasta rowerowa powinna być odpowiednio dobrana do rodzaju roweru i do stylu jazdy. Wybór jest duży, ale trzeba pamiętać o najważniejszych cechach piast.



Piasty rowerowe - rodzaje


Piasty rowerowe można podzielić na kilka grup, jednak najważniejszy podział to: piasty przednie i piasty tylne. Różnica w ich budowie jest znacząca. Pierwsze są lżejsze i mniej skomplikowane, ich rolą jest tylko obrót koła oraz stabilizacja przedniego koła. Z kolei tylne piasty są bardziej zaawansowane technologicznie. Piasty tylne muszą być inaczej wyważone, ponieważ zawierają jeszcze bębenek na kasetę z zębatkami lub wolnobieg.



Podział piast ze względu na zastosowane łożyska


Łożyska mogą mieć różną konstrukcję, najpopularniejsze rozwiązania to łożyska kulkowe i łożyska maszynowe. Piasty posiadają dwa łożyska, po jednym z każdej strony.



Łożyska kulkowe to rozwiązanie znane od dawna i chyba najpopularniejsze. Proste w budowie i łatwe w serwisowaniu, ma jednak swoje słabsze strony. Łożyska kulkowe są bardziej podatne na uszkodzenia spowodowane brudem. Łożysko kulkowe szybciej może się zatrzeć.



Łożyska maszynowe są fabrycznie zintegrowane, przez co też bardziej szczelne. Powszechnie stosowane w sportach rowerowych, są bardziej niezawodne i pozwalają osiągać najlepsze rezultaty. W domowych warunkach nie naprawimy łożyska maszynowego. W przypadku uszkodzenia, w grę wchodzi tylko wymiana na nową część.



Podział piast ze względu na mocowanie do ramy


Najprostszym i najczęściej spotykanym w starszych typach rowerów mocowaniem są tradycyjne nakrętki. Wymagają one jednak od właściciela jednośladu stałego kontrolowania siły docisku, aby nie pojawiły się groźne luzy.



Drugi sposób mocowania to równie popularne motylki. Łatwo można je dokręcać nawet bez specjalistycznych narzędzi. Najbardziej rozpowszechniony w ostatnich latach sposób łączenia piasty z ramą to szybkozamykacz. Odpięcie zacisków powoduje, że uwalniamy koło, co pozwala np. na szybką zmianę dętki w razie przebicia.



Najbardziej zaawansowaną metodą łączenia jest sztywna oś przelotowa. To rozwiązanie jest jednak najczęściej stosowane przez kolarzy wyczynowych.



Piasty rowerowe - w jakich rowerach znajdują zastosowanie


Piasty rowerowe znajdziemy w każdym rowerze, ponieważ jest to nieodłączny element koła. Piasty różnią się jednak od siebie parametrami i budową w zależności od typu rowerów, do których są przeznaczone. Rowery do jazdy terenowej będą wymagały zastosowania piast o większej wytrzymałości i sztywności, ale przy jednoczesnej niewielkiej masie.



Z kolei do rowerów szosowych i trekkingowych powinno się dobierać piasty rowerowe o wyjątkowej trwałości, z racji pokonywanych dużych dystansów. Najprostsze i najbardziej przystępne cenowo modele piast trafiają do rowerów miejskich, składanych i dziecięcych. Tutaj liczy się przede wszystkim niezawodność, łatwe serwisowanie i płynna, cicha praca.



Piasty rowerowe - jak serwisować


Piasty rowerowe, jak wszystkie części, wymagają regularnych przeglądów. Ich częstotliwość powinna być uzależniona od tego, jak intensywnie jeździmy. W zależności od zastosowanych łożysk, przeglądy możemy wykonać sami (łożyska kulkowe) lub udać się do profesjonalnego serwisu rowerowego (łożysk maszynowych nie naprawimy samodzielnie, konieczna jest ich wymiana).



Z pewnością warto sprawdzić stan piast przed sezonem. Możemy wówczas sprawdzić, czy piasta rowerowa pracuje płynnie i cicho. Jeśli pojawią się jakieś niepokojące dźwięki, może to oznaczać, że do wnętrza dostał się brud, który może uszkodzić łożyska. Należy również sprawdzić równomierność zamocowania piasty, ponieważ w przeciwnym razie może to prowadzić do szybszego zużycia.



Piasty rowerowe - gdzie kupić


Piasty rowerowe są dostępne w setkach modeli dedykowanych do różnych typów rowerów. Do wyboru mamy jeszcze kilka wariantów materiałowych: piasty stalowe, aluminiowe, tytanowe i ze stopów CroMo. Jak się odnaleźć w tym wyborze i otrzymać pełne informacje o interesującej nas piaście? Można udać się do najbliższego sklepu stacjonarnego, ale trzeba się liczyć z tym, że nie wszystkie typy i wymiary będą dostępne od ręki.



Wygodnym rozwiązaniem są zakupy internetowe. Warto sięgnąć po ofertę sprawdzonych dostawców, którzy oferują szeroki wybór piast do różnych typów rowerów. Sklepy internetowe z piastami posiadają dziesiątki modeli piast, z których wybierzemy te najbardziej odpowiednie do naszego roweru.


2022-12-22 - B. Grycan

0

Komentarze do:
Piasty rowerowe - czym są i w jakich rowerach są stosowane?

Podobne artykuły i galerie