Logo

Gniazdo dinozaurów odkryte w Mongolii

Serwis Discovery informuje, że na pustyni w Mongolii odkryto skamieniałe gniazdo z pozostałościami kilkunastu młodych dinozaurów. Zawartość gniazda naukowcy dokładnie opisują w najnowszym numerze "Journal of Paleontology".

Protoceratops Protoceratops

Odkrycie datowane jest na 70 mln lat. Według specjalistów dzięki temu będzie można lepiej poznać obyczaje dinozaurów. Gniazdo mierzyło ponad metr średnicy i miało kształt misy.

Protoceratops

Gniazdo należało do niewielkiego – o rozmiarach owcy – dinozaura z gatunku Protoceratops andrewsi. Znajdują się w nim szczątki 15 młodych osobników. Eksperci zaznaczają, że takie znalezisko jest niezwykle rzadkie. Zdaniem naukowców zostało ono nagle przysypane piaskiem.

Odnalezione szczątki wskazują na osobników o cechach anatomicznych młodych zwierząt, duże oczy czy skrócone pyski. Nie mają natomiast rogów i kryz rogowych wokół głowy, które posiadały dorosłe protoceratopsy. Większość szkieletów jest kompletna.

Liczba potomstwa wskazuje na znaczną umieralność, którą powodowały drapieżniki i trudne warunki środowiska. Najnowsze badania oczodołów protoceratopsa dowodzą, że było to zwierzę aktywne zarówno nocą, jak i za dnia.

2011-11-21 - D. Pęgiel